El millor regal de Sant Jordi... Tom Waits Canciones!
"Tom Waits, perro de la lluvia
[...]
Voz de club nocturno en el suburbio de la ciudad, de colillas mal apagadas, de callejón húmedo y encharcado, de alcohol, de piano que ha estado bebiendo, de película de serie negra, de desarraigado, de "rain dog", surgida de lo más profundo del lado oscuro del Gran Sueño Americano"
Quina gran descripció al pròleg! No es podia dir millor, i bé, el llibre és un seguit de lletres bones, de mil cançons d'en Waits.
It's warm beer and cold women No I just don't fit in Every join I stumbled into tonight That's just how it's been...
Well I got a bad liver and a broken heart Yea I drunk me a river since you tore me apart And I don't have a drinking problem Cept when I can't get a drink...
And what becomes of all the little boys Who never comb their hair Well they're lined up all around the block On the nickel over there...
Still these blue valentines To remind me of my cardinal sin I can never wash the guilt Or get these bloodstains off my hands And it takes a lot of whiskey To make these nightmares go away And I cut my bleedin heart out every night And I'm gonna die just a little more on each St Valentine's Day Don't you remember that I promised I would write you... These blue valentines... I com no... Swordfishtrombone i Downtown Train!
Will I see you tonight On a downtown train All of my dreams just fall like rain Oh baby all upon a downtown train
L'oci, que empeny paradoxalment a tan rares activitats, va portar-me un dia a una ciutat de ponent, ni grisa ni pintoresca, d'aquestes que n'hi ha tantes. Jo patia, sembla, una dissort elaborada mentalment, per manca d'envejades preocupacions normals, i anava pel carrer mirant a terra i fugia de la gent. Si hagués pogut triar la mena de compassió que m'abellia, hauria preferit la que les persones dediquen a qui pateix un amor bonic, però impossible. Heus aquí explicat clarament l'estat d'esperit que em conduí a una singular passió d'estiu, que em disposo a transcriure a la meva manera: Anava sovint al museu del municipi aquell i em passava hores – hores llargues, senceres, hores de debò – davant de peces la contemplació de les quals donés un cert to d'interès al seu admirador. Un dia, en un racó, vaig descobrir una pintura d'Aldo Rienzi, pintor italià, d'un d'aquests segles que han passat darrerament. Era un retrat de dona, però d'una dona única, mai no vista, una una sola mirada de la qual enamorava. I he de dir, comprometent-hi la paraula, que el retrat era dels que miren; una mirada fonda, que cercava l'ànima del contemplador i la trobava de seguida, per quedarse- la. Per abreujar, faré la revelació prevista per tot lector que em segueixi: em vaig enamorar de la dona pintada. Vaig nodrir els rengles d'aquesta legió d'enamorats d'imatges, els quals tothom plany i que pateixen tant. Ella, honesta, m'escoltava i servia de ressò al meu afany. De mil maneres, totes quietes i callades, em demostrava el seu agraïment. Quins dies, senyors, quins dies més clars dins d'aquell museu! En entrar a la sala, cada vegada, les nostres mirades es trobaven i l'amor creixia més. Li duia poms de flors, que col·locava en el marc d'amagat del mosso de la sala, i li parlava, poc més o menys, d'aquesta manera: «Estimada, petita meva, aviat realitzarem el nostre anhel. Aniré a veure el director, li explicaré el nostre cas i se'n farà càrrec de seguida. Li demostraré amb números que la meva posició em permet tenir-te a casa amb les mateixes atencions que et dedica el museu, i ell veurà que vaig de bona fe i voldrà ésser el padrí de la nostra aliança.» Però ja sabeu com són les dones. Amb l'aire de no fer mal a ningú, et descavalquen brutalment dels somnis més cars, de vegades. I una tarda, havent retardat l'hora acostumada de visita a causa d'un encontre amb un parent ric, vaig arribar al museu apressadament, amb el ram de clavells més bo que havia trobat a la plaça. Per pueril enjogassament d'enamorat, se'm va ocórrer sorprendre l'estimada i, perquè no em veiés de lluny i per poder-me presentar als seu ulls de sobte, vaig seguir el camí de cada dia arrambant-me a la paret i trepitjant suaument el sòl per tal d'evitar que el soroll em fes traïció. Traïció! No era pas el soroll allò que em trairia. L'engany era allí, a l'últim tombant de la meva ruta. Ja de lluny va semblar-me que sentia una veu desconeguda i fora d'ús en aquell medi; i, en apropar-me, vaig veure que un foraster festejava la meva enamorada. I vaig veure que ella se l'escoltava amb complaença i li dedicava la mirada que em semblava que només havia d'ésser per a mi. Quin martiri i quina ràbia alhora! Quina barreja d'impulsos! Volia incendiar i occir, tenir ossos d'enemic que em cruixissin entre les meves mans, prendre una venjança còsmica. Però m'estava quiet, per pouar fins a la darrera gota de la metzina aquella i per tenir l'evidència de la coquinesa d'una dona que, dipositària del meu cor, el feia rodolar per terra. Les paraules d'ell van arribar-me clares: «...tot anirà bé. Amb el director, no hi vull parlar, perquè no ens comprendria. Vindré cap al tard, amb un drap negre per tapar-te, i et portaré a casa, on ens espera la felicitat...» I ella, jo me n'adonava bé, se l'escoltava i se'l creia. – Prou! – vaig dir fent irrupció, escabellat i pàl·lid –. Posem un punt final a aquesta conxorxa vil! La dama del retrat va mirar-me estamordida, suplicant. Però jo sabia el que calia fer. – Amb vós, senyora, ni una paraula més – vaig dir-li –. Gràcies a Déu, he descobert a temps el que valeu. I vaig llençar-li el ram de clavells al rostre, per fer-li afront. L'altre, volent evitar l'ofensa, em va agafar pel braç. Jo me'l vaig mirar: – I vós, lladre d'amor, galant de museu, home tronat, sortiu al carrer que us vull trencar la cara... I tal com ho havia dit, vaig fer-ho, en defensa de la meva dignitat i per servir d'universal exemple. Pere Calders
LA PELI DEL DIA DEL JORDI (Feu-li cas, en sap el tiu!)
NO MATARÁS (director: Krzysztof Kieslowskiany, any: 1988, país: Polònia, actors: Miroslaw Baka, Krzystof Globisz, Jan Tesarz) MIRADA CRÍTICA I REFLEXIVA A LA NATURALESA HUMANA I A LES DIFERENTS PERCEPCIONS QUE POT GENERAR LA MORALITAT. A DESTACAR TAMBÉ NO AMARÁS, L'ALTRE GRAN TÍTOL DEL DECÀLEG DE PEL·LÍCULES QUE KIESLOWSKI VA REALITZAR PER A LA TELEVISIÓ POLACA.
DEAD MAN (director:Jim Jarmusch, any:1995, Actors:Johnny Depp, Gary Farmer, Lance Henriksen, Michael Wincott, Crispin Glover, Iggy Pop, Robert Mitchum, Steve Buscemi, Alfred Molina, Gabriel Byrne, John Hurt, Mili Avital, Eugene Byrd, Billy Bob Thornton, Jared Harris) RODADA EN BLANC I NEGRE AL MÉS PUR ESTIL JARMUSCH, DEAD MAN ÉS UN WESTERN POC CONVENCIONAL, DIVERTIT, INQUIETANT I PER SOBRE DE TOT FASCINANT, UNA ARRISCADA I ENCERTADA PROPOSTA EN UN GÈNERE QUE ADMET POQUES INNOVACIONS.
FARGO (any: 1995, país: Estats Units, director: Joel Coen, actors: Frances Mcdormand, William H. Macy, Steve Buscemi, Harve Presnell, Peter Stormare, John Carroll Lynch, Kristin Rudrud, Tony Denman) NEU, DECADÈNCIA, CINISME I FATALITAT FAN DE FARGO UN THRILLER DE CULTE.GUANYADORA DE DOS OSCARS (MILLOR ACTRIU PER FRANCES MCDORMAND I MILLOR GUIÓ ORIGINAL PELS GERMANS ETHAN I JOEL COEN).
BRICK (any: 2005, país: Estats Units, director: Rian Johnson, actors: Joseph Gordon-Levitt, Lukas Haas, Nora Zehetner, Matt O'Leary, Noah Fleiss, Richard Roundtree, Emilie de Ravin, Meagan Good, Noah Fleiss, Brian J. White) INNOVADOR I IMPACTANT VISUALMENT, BRICK ÉS EL FILM QUE MILLOR REPRESENTA L'ACTUAL CINE NEGRE "ALTERNATIU", AMB UN DELS ENTRAMATS MÉS COMPLEXOS I DIVERTITS QUE ES PODEN IMAGINAR. DIRECCIÓ I GUIÓ A CÀRREC DE RIAN JOHNSON, EN LA QUE ÉS LA SEVA PRIMERA I MOLT PROMETEDORA PEL·LÍCULA.
SMOKE (any: 1994, país: Estats Units, directors: Wayne Wang , Paul Auster, actors: Harvey Keitel, William Hurt, Stockard Channing, Forest Whitaker, Harold Perrineau Jr., Ashley Judd, Giancarlo Esposito, Victor Argo, Erica Gimpel, Clarice Taylor, Jose Zuniga, Malik Yoba, Mary Ward, Jared Harris, Stephen Gevedon, Howie Rose) AMB UN SÒLID GUIÓ, SMOKE ÉS UN EMOTIU FILM INCAPAÇ DE DEIXAR INDIFERENT A NINGÚ. LES EXCEL·LENTS ACTUACIONS I EL DOWNTOWN TRAIN DE TOM WAITS COM A MÚSICA DE FONS FAN D'AQUESTA UNA PEL·LÍCULA REALMENT ESPECIAL.
CELEBRACIÓN (FESTEN) (any: 1998, país: Dinamarca, director: Thomas Vinterberg, actors: Henning Moritzen, Ulrich Thomsen, Thomas Bo Larsen, Birthe Neumann, Trine Dyrholm, Paprika Steen, Helle Dolleris) DES DE LA DINAMARCA DEL DOGMA 95, THOMAS VINTERBERG SORPRÈN AMB UNA PEL·LÍCULA DURA I FASCINANT A PARTS IGUALS.
FACES (país: Estats Units, director: John Cassavetes, any: 1968, actors: John Marley, Gena Rowlands, Lynn Carlin, Fred Draper, Seymour Cassel, Val Avery) CASSAVETES, UN DELS DIRECTORS "ALTERNATIUS" PER EXCELÈNCIA ENS ATRAPA EN UN DELS SEUS FILMS MÉS RECONEGUTS. JOHN MARLEY INTERPRETA COM NINGÚ LA ANGOIXA QUE PODEN ARRIBAR A GENERAR LES RELACIONS PERSONALS.
TIDELAND (any: 2005, País: Regne Unit, País: Regne Unit, actors: Jodelle Ferland, Jeff Bridges, Jennifer Tilly, Janet McTeer, Brendan Fletcher) EL MALSON MÉS BONIC QUE ES POT TENIR. ABURRIDA PELS ESCÈPTICS, APASSIONANT PELS FANTASIOSOS. DIFÍCIL D'OBLIDAR.
HEDWIG AND THE ANGRY INCH (any: 2001, director: John Cameron Mitchell, actors: John Cameron Mitchell, Michael Pitt, Miriam Shor, Alberta Watson, Stephen Trask, Theodore Liscinski, Rob Campbell, Michael Aronov, Andrea Martin, Maurice Dean Wint) NO APTE PER A CRISTIANS CONVENÇUTS. HEDWIG AND THE ANGRY INCH ÉS UN DELS MILLORS I MÉS PREMIATS MUSICALS ACTUALS, MOLT RECOMANADA.
CHRISTIANE F ( YO CRISTINA F) (país: Alemanya, any:1981, director: Uli Edel, actors: Thomas Haustein, Natja Brunckhorst, Jens Kuphal, Rainer Woelk, Jan Georg Effler, Christiane Reichelt, Daniela Jaeger, Kerstin Richter, David Bowie) BASADA EN FETS VERÍDICS, LA PEL.LÍCULA NARRA LA VIDA DE LA JOVENÍSSIMA CHRISTIANE, I LA SEVA ETAPA COM A DROGOADDICTA A LA CIUTAT DE BERLÍN. GRAN BANDA SONORA DE L'ENCARA MÉS GRAN DAVID BOWIE.
EN COMPAÑÍA DE HOMBRES ( director: Neil LaBute, país: Canadà, any: 1997, actors: Aaron Eckhart, Stacy Edwards, Matt Malloy, Emily Cline, Jason Dixie, Michael Martin, Chris Hayes, Mark Rector) DURA CRÍTICA A LES MENTALITATS RETRÒGRADES I MASCLISTES
NOLA DARLING (director: Spike Lee, any: 1986, país: Estats Units, actors: Tracy Camilla Johns, Tommy Redmond Hicks, John Canada Terrell, Ray Dowell, Joie Lee, Spike Lee ) PRIMERA PEL.LÍCULA D'SPIKE LEE, ON TRES HOMES ES DISPUTEN L'AMOR D'UNA DONA INCAPAÇ DE CONVIURE MONOGÀMICAMENT
DRUGSTORE COWBOY ( any 1989, país: Estats Units, actors: Matt Dillon, Kelly Lynch, James LeGros, Heather Graham, William S. Burroughs, James Remar, Max Perlich ) UN CLAR EXEMPLE DE QUE NO TOTES LES PEL.LÍCULES DE DROGUES HAN DE SER TANT TERRIBLEMENT ABURRIDES I PREVISIBLES. GRAN ACTUACIÓ DE MATT DILLON .
BUFFALO'66 (Any:1999, Direcció: Vincent Gallo, país: Estats Units, Actors: Vincent Gallo, Christina Ricci, Ben Gazzara, Mickey Rourke, Rosanna Arquette, Anjelica Houston, Kevin Corrigan, Jan-Michael Vincent ) VINCENT GALLO EN ESSÈNCIA. UNA D'AQUELLES PEL.LÍCULES QUE SEMPRE ES RECORDEN